Ongeveer een decennium geleden introduceerden verschillende verhuurbedrijven van witgoed het pay-per-use concept, waarbij consumenten de kosten van hun wasmachinehuur afstemmen op hun werkelijke gebruik. In plaats van een vast maandelijks bedrag worden kosten berekend per wasbeurt en wasprogramma. Voorstanders betogen dat dit systeem consumenten bewuster maakt van hun water- en energieverbruik, omdat de directe relatie tussen gebruik en kosten hen stimuleert om zuiniger te wassen, wat op lange termijn tot besparingen kan leiden. Echter, hier valt wel wat op af te dingen.
Ten eerste geldt zowel voor het pay-per-use model als het model met een vast bedrag per maand dat programma's met hogere temperaturen meer elektriciteit verbruiken, waardoor de kosten stijgen. De prikkel om zuinigere programma's te kiezen geldt dus niet alleen voor pay-per-use.
Op de tweede plaats kan het best zijn dat je zuiniger gaat wassen. Maar daar staat wel tegenover dat je aanzienlijk meer geld kwijt bent, omdat je bovenop de energiekosten – die voor eenzelfde apparaat in beide modellen gelijk zijn – ook nog eens een extra bedrag aan de verhuurder moet betalen. Dat kan aardig in de papieren lopen. Neem een studentenhuis van 6 personen, dan ben je al snel € 15,- per maand extra kwijt bovenop het vaak alsnog aanwezige vaste bedrag per maand. Dan is je veronderstelde besparing wel heel snel tenietgedaan!
Op de derde plaats is huren, als je alleen naar de kosten kijkt, op lange termijn duurder dan wanneer je het apparaat zou hebben gekocht. We zien verhuurders waar je na 5 jaar huren ongeveer 3,5 keer zoveel hebt betaald als wanneer je er één gekocht zou hebben! Dan zijn die praatjes over besparing echt onzin.
Het bedrijf Homie, een vroege voorloper met hun "Homie Pay per use" model, heeft enkele jaren geleden hun pay-per-use dienst zonder verdere verklaring stopgezet. Zij bieden nu alleen nog abonnementen voor een vast bedrag per maand aan. Blijkbaar hebben zij ook ingezien dat dit model niet houdbaar is. Een bedrijf als Bundles is – voor zover wij weten – nu nog het enige bedrijf dat een pay-per-use concept aanbiedt.
Concluderend is het duidelijk dat pay-per-use niet (meer) breed geaccepteerd is in de markt. Voor veel consumenten biedt een vast abonnement met voorspelbare maandelijkse kosten meer gemoedsrust en zekerheid, en heeft men er weinig vertrouwen in dat het pay-per-use model daadwerkelijk voor kostenbesparing zorgt.